29 March 2012

LAST DAY KAT DEWAN BEDAH ^_^

Assalamualaikum...

Nak share pengalaman sikit dengan korang selama 4 hari aku bertugas di dewan bedah... memang best sangat... staff pon semua ok2... masuk je dalam tu, kita dah x dapat nak bezakan staff2 kat dalam tu... semua pakai baju yang sama, macam tu jugak lah kitorang... n kalau korang nak tau, suhu kat dalam tu sesangat sejuk... sampai menggigil aku dibuatnya... ni salah satu cara nak kurangkan pembiakan bakteria... sebab tu suhu kat situ sejuk... ok what.. ala-ala Korea je sejuknya...

hari first aku masuk, aku dah boleh tengok pembedahan emergency LSCS... LSCS ni satu pembedahan untuk melahirkan anak... oleh sebab si ibu x boleh bersalin normal, air ketuban pulak x pecah2, so kena lah buat emergency LSCS... first time tengok nih... ketaq lutut cek... tapi bagi aku, bersalin normal lagi ngeri aku rasa... nak tau sebab apa? sebab kita boleh tengok betapa seksa n sakitnya seorang ibu tu saat nak melahirkan... macam nak nangis kot...

Ok, saat aku tengok ni, macam2 bau ada... bau hangit bila isi perut ditoreh, bau hanyir darah n air ketuban... semua bau bersatu saat ni... MasyaAllah... macam nak pengsan bau semua ni... hanya Tuhan je yang tau macam mana teruknya bau...ditambah lagi dengan darah yang x henti2 mengalir, air ketuban yang keluar bercampur dengan darah, nasib baik aku dah biasa dengan semua ni, kalau x, maunya pengsan saat tu jugak... huhuhu... n part last sekali, time baby keluar, seronoknya rasa...

Hari ni pulak, aku tengok pembedahan membuang ketumbuhan pada payudara... besar sangat ketumbuhan tu, saiznya besar sikit dari shiling 50 sen yang lama... besar kan?? dan doktor ada bagitau, pesakit tu mungkin berpotensi dapat breast cancer... harap2 x lah kan... sangat seksa bila dapat kanser tau...

Selama 4 hari aku bertugas di dewan bedah ni, aku rasa selesa sangat... enjoy je buat keje... baru aku tau yang keje kat dewan bedah ni sangat lah best... sampaikan doktor2 yang tengah buat pembedahan pon, sempat lagi bernyanyi2... kononnya nak hilangkan stress lah kot... huhuhu... ok lah tu, salah satu cara nak hilangkan tekanan kerja kan...

Apa-apa pon, aku bersyukur sangat sebab aku berkesempatan masuk ke dewan bedah... huhu.. banyak yang aku dah belajar kat sana... kalau boleh, lepas ni nak masuk lagi... huhuhu... lemak lah tu...

** Ni lah situasi di dalam bilik bedah... tapi ni kat luar negara punya yer...
kalau di Malaysia ni, bajunya warna hijau...

2 comments:

Liyana Anuar said...

kalau saya, dah lama pengsan dah kot..huhu..takut darah~~~

Miss Nana Farhana said...

huhuhu.... xpe, smua org x sama.. huhuhu.. macam sy, sy dah biasa dgn semua tu...