14 March 2012

Accident & Emergency Unit Day 1

Assalamualaikum...

Annyeong haseo...apa khabar korang semua... semoga sihat lah selalu... hari ni merupakan hari pertama aku bekerja di unit emergensi atau kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar... macam2 dugaan, cabaran dan halangan yang aku lalui sepanjang hari ni bermula seawal 7 pagi sampai lah pukul 2 petang... hanya Tuhan saja yang tahu macam mana rasanya... ish, ish, ish....

Okey, pagi tadi pukul 7 pagi, sesampai je aku di unit kecemasan, aku tengok sekeliling macam aman tenteram je... tetiba aku terfikir... "betul ke aku masuk ke unit kecemasan? apsal x busy pon..."
Unit kecemasan kan tempat yang busy... then, dengan sekelip mata je, tetiba berbunyi alarm "treettt, treettt, treetttttttttt....." yang menandakan ada kecemasan dan pesakit tengah diusung masuk ke zon kuning... keadaan sekeliling yang tadinya sunyi dan aman tetiba bertukar jadi tegang... semua doktor n staff nurse berlari-lari menuju pintu depan zon kuning...

Aku just statik kat situ n tengok apa yang berlaku... tetiba je aku jadi blurrr semacam kan bila berdepan dengan situasi macam tu pada hari first masuk bekerja... then dengan cepat jugak aku tengok seorang pesakit ditolak masuk ke zon kuning n berhenti tepat-tepat kat depan mata aku... doktor semua berlari kat pesakit tu n periksa apa yang patut...

Saat tu, jantung aku turun n naik dengan laju, kaki n tangan aku terasa sejuk sangat bila mata aku terarah kat kaki pesakit tu... nak tau apa?? isi pada betis pesakit tu terkoyak besar n darah x henti mengalir sampai bertakung darah kat atas tilam pesakit tu n menitis-nitis kat atas lantai...... pesakit accident!!!  Ya Allah, ni lah sarapan pagi aku hari ni...

Agak lama jugak aku statik kat situ, sampai lah satu saat tu, aku rasa macam aku baru tersedar dari tidur... Ya Allah Nana!!! ni bukan mimpi okey... xda masa nak berangan atau nak bayangkan apa yang akan terjadi... yang tinggal cuma kena tolong apa yang patut... aku tersedar bila sorang doktor tu suruh aku ambil kapas untuk tekan bahagian yang luka tu... aku pon dengan pantas berlari n capai sarung tangan dan beberapa pek kapas then mengelap darah sambil menekan pada luka tu...

Saat tu, aku boleh bayangkan betapa sakitnya pesakit tu rasa... rasa macam aku lak yang jadi pesakit... tu lah sarapan pagi aku hari ni n tu lah tugas pertama aku untuk hari ni... tu baru sikit, ada lagi kes kritikal yang aku tengok di zon merah, zon yang paling kritikal...

Saat aku dengar alarm bunyi yang menandakan ada pesakit tengah diusung ke zon merah, aku pon masuk ke zon merah melalui pintu tengah yang memisahkan zon merah n kuning... bila aku masuk je, ada sorang pesakit ni tengah diusung ke satu ruang... keadaan pesakit tu teruk sangat... seluruh badan pesakit tu terketar-ketar, kaki n tangan mengeras, mulut berbuih dah mata tertarik ke atas... kes overdose!!!

keadaan kat dalam zon merah lagi tegang kalau nak dibandingkan dengan zon kuning... sebab zon merah sangat kritikal... doktor kat situ pulak cuma tau menjerit n melalak untuk oder apa2 alatan atau ubatan yang diorang nak... dah tu, apa yang di oder mesti sampai kat tangan diorang on the spot!!! x de masa nak lengah2... kalau lambat sikit, kompom kena tengking... seriusly aku cakap, aku x boleh buat kerja dalam keadaan tegang n tension...

Dari pagi sampai lah aku habis shif pukul 2 petang, pesakit x henti2 masuk kat unit kecemasan... kalau nak dibandingkan dengan wad biasa, unit kecemasan ni lebih berganda penatnya... hadoiyyy... aku yang tengok ni pon tension.. macam mana lah orang yang buat kerja tu, doktor n staff nurse kat unit kecemasan tu... tapi memang betul pon, bidang aku ni mana ada masa nak berlengah-lengah... sebab kerja yang aku buat ni, melibatkan nyawa orang... and helloo!!! nyawa x boleh ditukar ganti atau dijual beli okey...

So, korang mesti nak tau apa pulak hidangan lunch aku hari ni kan?? sebelum balik tadi, ada sorang pesakit ni ditolak ke zon merah dalam keadaan baju dia penuh dibasahi dengan darah... aku x sempat nak siasat apa masalah pesakit ni.. yang aku pasti, dia muntah darah, banyak sangat... dah macam sirap lak aku tengok... dah tu, darah x henti2 keluar dari mulut dia, sampaikan ada yang berketul-ketul bila dia ludah...

tu lah pengalaman aku pada hari pertama... walau pon mula2 aku rasa macam blurrr, tapi bila dah agak lama, aku dah boleh sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling n dengan staff-staff kat situ... nasib baik staff-staff kat situ semua okey2... cuma ada seorang staff je yang macam x konfiden dengan kebolehan student nurse... tapi x kisah... aku dah boleh biasakan diri aku, tu dah cukup... semoga semuanya akan berjalan dengan lancar... tetiba rasa best lak bertugas kat unit kecemasan ni, cuma apa yang nak dibuat, mesti cepat n cekap... tu yang penting... huhuhu


No comments: