08 July 2011

erti persahabatan

Assalamualaikum all reader...

apa tu persahabatan???
emm... yang aku tau lah kan..
persahabatan tu sikap tolong-menolong,
kerjasama & tingkah laku antara kawan2...
persahabatan ni akan wujud antara orang2
yang ada persamaan dari segi persefahaman...
untuk wujudkan persahabatan ni kite mesti
ada sifat jujur, sabar, simpati, empati & yang 
paling penting mestilah ada PERSEFAHAMAN....
kalau x ada persefahaman, x kan wujud persahabatan tu...

okey... aku nak buat satu pengakuan kat sini...
AKU SAYANG KAWAN2 AKU...
sape yang pernah jadi kawan aku, aku sayang...
aku x memilih pon untuk kawan dengan sape2...
asalkan jangan dia ajak aku masuk neraka dah la...
hahaha.. just joke okey...
aku ada sorang kawan ni... 
nama dia x payah lah aku mention kat sini...
biarlah aku je yang tau sape orangnya...
hermmm.. baru2 ni kan aku balik cuti sem...
so kawan aku ni pon balik lah.. 
dia pon cuti sebab dia kan satu kolej dengan aku..
huhuhu...dah lah satu kolej, satu kampung lak tu...
hehehe... dulu time sekolah kitorang memang rapat gile...
time nak masuk kolej ni pon kitorang g interview sekali...
kan aku dah cakap yang kitorang memang rapat giler dulu...
hermmm... ok sambung balik...
time cuti sem tu, aku ade latihan kereta...
nak amik lesen kereta lah katakan...
so tiap2 hari aku memang ada latihan lah...
latihan pulak sebelah petang...
ade lah satu hari tu, tetiba kawan aku tu mesej...
tanya aku free x???
nak ajak aku g rumah nenek pakwe dia...
so aku pon jawablah dengan nicely
yang aku ada latihan kereta tiap2 petang...
aku pon x tau pukul berapa aku habis latihan...
sebab depend kat cikgu tu lah nak habiskan pukul berapa...
hermm... x pe lah...
esoknya pulak dia tanya lagi...
aku bagi jawapan yang sama...
dia cakap okey je...
aku pon x rasa ape2 la...
sebab memang betol la aku ada latihan...
then esoknya pulak dia tanya lagi...
aku bengang lah... tapi still boleh sabar...
aku jawab yang aku ada latihan kereta sepanjang
cuti sem ni, tiap2 petang, x free & x tau habis pukul brapa...
detail gile aku jawab...
amik kau...hehehe...
lepas tu dia x balas mesej aku...
dia ingat aku ni bohong ke???
aku cakap benda betol lah...
ikot ko lah nak caya ke x kan...
so bila balik je kolej, bila terserempak je
dengan dia aku pon senyum lah... macam biasa lah...
then aku tengok dia buat x tau je...
hah??? aku okey lah lagi sebab aku ingatkan
maybe dia x nampak aku time tu...
then lepas tu serempak lagi, aku senyum lah macam biasa...
then dia tengok aku macam orang bengong...
muka x de perasaan langsung...
senyum x, jeling x, marah pon x...
then dia jalan macam x nampak aku pon...
aku hairan lah..
apsal dengan budak nih???
kena rasuk hantu ke???
sabar lagi time tu...
then esoknya, aku jalan nak g klas,
selisih lagi dengan dia...
kali ni aku tengok je dia...
dia nampak aku but dia buat2 x nampak...
kak yana kat sebelah aku tegur dia...
but dia buat x tau je...
macam orang bodoh je...
aku fikir2 balik, x kan lah sebab aku x leh
temankan dia g rumah nenek pakwe dia
hari tu dia nak marah...
tapi x de pulak sebab lain...
hurmm... so aku dah dapat...
memang dia bengang sebab tu pon...
so aku pon malas nak layan kerenah budak2 ni,
aku pon buat x tau je lah...
apa lagi yang aku boleh buat....
kalau dah nak tengok aku pon x nak, nak cakap lagi lah x nak...
aku tau prangai dia tu macam mana...
x makan saman...
so biar lah...kalau nak difikirkan balik...
aku yang sepatutnya marah & sakit hati...
sebab selama kami kawan, kalau balik cuti...
x pernah pon dia nak join apa2 function yang 
aku & kawan2 yang lain buat...
x pernah pon... boleh bilang brapa kali je dia join...
aku bukan nak mengungkit ke ape...
tapi aku nak tegaskan kat sini yang
aku ni bukan jenis kawan bila perlu...
korang paham maksud aku kan???
bila perlu je cari, bila susah je cari...
bila senang terus lupa...
x kira lah kawan lama atau baru... 
aku x akan lupa...
sebab tu aku join je bila kawan2 aku buat function apa2...
bukan senang nak spend time dengan kawan2
aspecially kawan2 lama...
sebab masing2 dah ada komitmen...
belajar pon jauh2...
bukan selalu boleh berjumpa...
so bila sekali2 cuti, kitorang kumpul ramai2 lah..
masing2 ada je cerita yang nak dikongsi...
macam ni baru lah namanya persahabatan...
kalau stakat nak cari kawan bila kita susah je,
bila senang tinggal... 
baik x payah kawan!!!
aku x suka orang macam ni...
biar susah bersama, senang bersama...

so moral of the story,
janganlah berkawan sebab kesenangan yang dia miliki...
sebab sekali dia susah, kita akan lupakan dia...
berkawanlah dengan ikhlas...
barulah persahabatan tu berbunga...

friends.. i want to hug u like this all the time...

1 comment:

Anonymous said...

hmm...frendz 4 ever!!syg suma tawu???hehehe...