03 April 2012

Kesian Sangat

Assalamualaikum...

Hai semua.. Annyeong... Emmm.. petang2 macam ni kalau tido best sangat nih... dah lah penat balik dari keje kan, ditambah pulak dengan hujan renyai2 ala-ala salji turun di korea... hahaha... tilam n bantal kat katil ni pulak macam memanggil-manggil aku join diorang tido... ish3... x leh kawal nafsu nih... hah!! jangan fikir yang pelik2 ehh... nafsu tido aku ni ha yang x leh kawal.. nafsu lain semua terkawal baik punya... ehehee...

Ni haaa, petang ni aku nak citer sikit pasal apa yang terjadi di wad tadi... actually bukan wad, tapi kat unit jantung... emm.. sedih tau... korang yang baca ni boleh je nak touching2, aku paham... lagi pon xde orang nampak korang kan, hehehe... aku gurau je ok...

Tadi kan, pagi2 hari lagi, sampai2 je aku kat unit jantung tu, terus kawan aku panggil aku suruh buat CPR... CPR lagi??? (dalam hati ni dah dup dap dup dap).. so xkan lah xnak tolong kan? aku pon g lah tolong... kat bilik tu, aku masuk je, aku nampak  sorang doktor tengah buat CPR, sorang doktor lagi tengah tengok keadaan pesakit tu n sorang kawan aku tengah bagi bantuan pernafasan... aku terus capai glove n mask, then pakai n sedia nak buat CPR...

Lepas doktor tu buat, aku pon ambik alih buat CPR... aku bergilir dengan 4 orang lagi kawan aku... dekat 15 minit jugak lah kitorang buat, sampai satu tahap tu, doktor suruh stop CPR... pesakit tu dah xde harapan... nadi pon dah xde, tekanan darah dia pon rendah sangat sampai dah x leh nak reading... badan dia pon sejuk... pesakit tu memang dah x bergerak langsung, xde pon tanda2 dia bernafas...

Then doktor tu keluar dari bilik tu n panggil staffnurse n isteri pesakit tu masuk... staffnurse suruh isteri pesakit tu mengucap kat telinga pesakit... sambil menangis isteri pesakit tu buat apa yang staffnurse suruh... aku tengok sekali-sekali dia mencium dahi si suami sambil menangis n mengucap, sampai lah x dengar apa2 lagi dari mulut si isteri tu... sedihnya x terkata...then doktor pon suruh staffnurse catat masa kematian... bertakung air mata aku bila dengar...

Ajal dia dah sampai... sambil tu, aku gosok belakang si isteri tu, mungkin nak alirkan sedikit semangat buat dia, atau tindakan refleks aku yang suruh aku buat macam tu bila berdepan dengan keadaan macam tu... Then, aku n kawan2 aku bersama-sama staffnurse prepare lah apa yang patut... balutkan pesakit tu n selimut, tunggu sampai staf dari bilik mayat datang bawak jenazah tu turun...

Aku teringat lagi, baru semalam, aku tengok muka arwah ceria sangat... dia seronok sebab dah boleh balik rumah esok, maknanya hari ni lah... Tetiba pagi ni......... Dah ajal dia... hajat arwah x kesampaian... Jom lah sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah buat awrah tu... semoga rohnya dicucuri rahmat n ditempatkan di kalangan orang yang beriman... Al-Fatihah....

4 comments:

Ku Syida said...

Al-Fatihah.

Liyana Anuar said...

sedihnye..kesian isteri dia.. mungkin dah ajal dia..

kay_are said...

al fatihah buat si arwah.. kalau dah sampai ajal.. sape pun tak leh nak halang kan..

Miss Nana Farhana said...

ye betul.. kalau dah ajal, memang xde sape blh halang..